Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven (trekk av fagforeningskontingent i ytelser og hjemmel for oppdragsgiveransvar for å sikre overholdelse av krav om HMS-kort) (Innst. 310 L (2025–2026), jf. Prop. 78 L (2025–2026))
Innlegget
Marian Hussein (SV) [22:18:43] (komiteens leder): Jeg klarte ikke helt å henge med på hvor mange argumenter og prinsipper som var grunnlag for hvorfor FrP ikke kunne støtte et forslag om å gjøre det lettere å beholde medlemskap når man går på ulike trygdeytelser. Det er også interessant å høre at Høyre nå vil gi mer penger til saksbehandling i Nav – partiet som da de styrte, kuttet en halv milliard i Nav og mente at alt bare skulle effektiviseres. Hvis vi skulle tatt en Nav-debatt, hadde det vært interessant å høre hvordan mer saksbehandlingstid i Nav skulle gjøre det lettere for de arbeidsgiverne som ikke leverer dokumentasjon på inntektsmeldingene til sine ansatte – men det får være en annen debatt. Vi i SV støtter intensjonen om at det skal bli enklere å opprettholde et medlemskap i en fagforening når man er avhengig av trygdeytelser fra Nav i perioder, for vi vet at et godt organisert arbeidsliv, hvor folk som har svak tilknytning til arbeidslivet, får mulighet til fortsatt å delta i en klubb og være en del av et kampfellesskap, gjør det lettere å få en varig tilknytning til arbeidslivet senere. Vi mener dette er en god investering også for å støtte opp under det organiserte arbeidslivet med trepartssamarbeid, slik vi kjenner det, og vi mener også at dette lovforslaget er et godt forslag for å jobbe for et mer seriøst arbeidsliv. Jeg er jo ikke overrasket over hvor høyresiden står i denne saken, jeg er bare overrasket over hvor sterkt de ønsker å ta kampen for det uorganiserte arbeidslivet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat