Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Helseplattformen har hatt alvorlige utfordringer, noe både Riksrevisjonen og mange ansatte i helsetjenesten med rette har pekt på. Innføringen ble mer krevende enn forutsatt, og det har hatt konsekvenser for både arbeidsflyt, brukervennlighet og pasientsikkerhet. Dette må tas på alvor. Samtidig er Helseplattformen nå innført i hele regionen, og mange ansatte, tillitsvalgte, brukerorganisasjoner og kommuner har vært tydelige på at en forhastet avvikling vil innebære betydelig risiko, store kostnader og en ny belastning for både pasienter og ansatte. Også i høringen som var i komiteen, var det tydelig at det ikke er ønskelig med en avvikling nå. Det er også pekt på at systemet har gitt gevinster knyttet til samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten, og det har gitt bedre tilgang til informasjon for pasienter og pårørende. Høyre mener derfor at det viktigste nå er å sikre videre forbedring og videreutvikling av systemet, samtidig som vi lærer av erfaringene fra innføringen. Vi mener det er rett å gjennomføre en uavhengig, begrenset analyse som bygger på eksisterende kunnskapsgrunnlag, og som kan bidra til bedre samhandling, kvalitet og effektivitet i tjenestene. En slik analyse må ta utgangspunkt i situasjonen slik den er i dag, og også ta høyde for de framtidige gevinstene som ligger i felles journal og bedre dataflyt. Det er viktig at dette arbeidet ikke forsinker det pågående forbedringsarbeidet, eller at det skaper ny usikkerhet i en allerede krevende arbeidshverdag for helsepersonell. Dette handler i praksis om å bruke erfaringene vi allerede har til å gjøre systemet bedre – ikke å stoppe opp eller starte på nytt, men å sikre en tryggere og mer effektiv helsetjeneste for både pasienter og ansatte. Vi støtter derfor ikke forslaget som er fremmet i dette representantforslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat