Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Morten Kolbjørnsen om å sikre norsk legemiddelberedskap gjennom nasjonal produksjon og forpliktende beredskapsavtaler og Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Pollestad og Kjersti Toppe om ei offensiv satsing på norsk legemiddelproduksjon og -beredskap (Innst. 317 S (2025–2026), jf. Dokument 8
Innlegget
M argret Hagerup (H) [14:13:20]: God legemiddelberedskap er en grunnleggende del av Norges totalberedskap. I en tid preget av geopolitisk uro, mer ustabile forsyningskjeder og økende internasjonal konkurranse om kritiske varer må vi sikre at norske pasienter har tilgang til nødvendige legemidler, også i krise og konflikt. Høyre deler bekymringen som løftes i representantforslagene. Norge er i dag sterkt avhengig av import av både legemidler og virkestoff. Pandemien viste oss hvor sårbare vi kan være når internasjonale forsyningslinjer svikter. Derfor trenger vi en sterkere og mer robust legemiddelberedskap. Samtidig må vi erkjenne realitetene: Norge vil aldri kunne bli selvforsynt med legemidler. Verdikjedene er globale og komplekse, og nesten all produksjon av virkestoff og ferdige legemidler skjer internasjonalt. Derfor mener Høyre at god beredskap ikke bygges gjennom symbolpolitikk eller statlig detaljstyring alene, men gjennom et bredt sett av virkemidler der nasjonale tiltak kombineres med forpliktende internasjonalt samarbeid. For Høyre er det avgjørende at Norge knytter seg tettere til europeisk helseberedskap og samarbeidet i EU. Våre nordiske naboland har allerede sikret seg en plass rundt bordet. For Høyre er det åpenbart at norsk beredskap starter med forpliktende europeisk samarbeid. Samtidig må vi styrke norsk helsenæring. Høyre mener en offensiv satsing på forskning, kliniske studier, raskere godkjenningsprosesser og bedre bruk av helsedata er nødvendig for både verdiskaping og beredskap. En sterk norsk helsenæring vil gjøre oss bedre rustet til å håndtere framtidige kriser. Vi støtter derfor forslagene om en oppdatert plan for legemiddelberedskap, årlige rapporteringer til Stortinget og tettere nordisk samarbeid om beredskapslagre og innkjøpsordninger. Det er konkrete tiltak som kan styrke forsyningssikkerheten. Samtidig er Høyre skeptisk til flere av forslagene om direkte beredskapsavtaler og omfattende statlige støtteordninger slik de foreligger. Regelverket i EØS setter klare rammer, og det er ikke lagt fram tilstrekkelige juridiske eller økonomiske vurderinger som grunnlag for slike vedtak. Høyre mener at beredskap bygges best i samarbeid med private aktører og innenfor rammene av våre internasjonale forpliktelser. Høyre ønsker en sterkere norsk legemiddelberedskap, men vi mener den må være realistisk, bærekraftig og bygge på samarbeid, ikke isolasjon. Bare slik kan vi sikre norske pasienter trygg tilgang til viktige legemidler også i framtidige kriser.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat