Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen, Hanne Beate Stenvaag og Seher Aydar om arbeidstidsreduksjon for turnusarbeidere (Innst. 325 S (2025–2026), jf. Dokument 8:200 S (2025–2026))
Innlegget
Da jeg vokste opp, var det to store arbeidsplasser i Kirkenes. Det var jerngruven og sykehuset. Bakeriene i Kirkenes hadde innstilt seg etter både skift- og turnusrotasjonen på sykehuset og i gruven, som egentlig var ganske lik. Det var tredelt døgnkontinuerlig skift i gruven, og tredelt døgnkontinuerlig turnus på sykehuset. Forskjellen, som jeg lærte om allerede fra moren min da jeg var liten, var at rettighetene for skiftarbeidere og turnusarbeidere var forskjellige. Det har skjedd mye siden 1990-tallet, men forskjellen i arbeidsmiljøloven, i tariffavtaler og i maktforholdene er fortsatt til stede. Fafo har evaluert bestemmelsene som finnes som gjør det mulig for turnusarbeidere å få regnet om til en lavere arbeidstid per uke. Fafo sier at bestemmelsen brukes lite, og den har i praksis ikke ført til særlig redusert arbeidstid. Så vi er fortsatt i en virkelighet der kvinnedominerte yrker der man jobber turnus, har lengre arbeidstid enn mannsdominerte yrker der man jobber skift, selv om skift og turnus ligner veldig, veldig mye på hverandre. For Rødt handler dette om å fylle hullet i bøtten, for i helse- og omsorgssektoren vår er det ikke bare rekruttering som er et problem. Det er også å holde på de ansatte vi har. Den beste reklamen for å få unge folk til å gå inn i viktige jobber i frontlinjen i velferden er at de godt voksne damene som er der – som tanten din eller søskenbarnet ditt – sier at det er en veldig fin jobb å ha, en jobb som gir energi, som gir mening, en jobb man klarer å stå i. Når svaret fra alle de damene er at de ikke klarer å stå i jobben, at det blir for tungt, er vi nødt til å gjøre noe med arbeidsforholdene. Jeg synes av og til det er litt morsomt å være i debatter om lederlønninger i offentlig sektor, i statlige selskap og sånt og om folk som tjener flerfoldige millioner. Da får jeg bestandig høre at jeg må skjønne at for å få de beste lederne, må de betale 14 mill. kr. De argumentene hører man aldri i debatter om hvorfor vi mangler helsepersonell i Norge. Selvsagt har lønn noe å si. Selvsagt har arbeidstid noe å si. Når man hører på partiene som vil stemme ned forslaget, høres det ut som at folk i Norge ikke har friheten til å velge selv hva slags jobb de har, og hvor mye de jobber. Med de arbeidsforholdene som er i helse- og omsorg i dag, er det altfor mange som såkalt frivillig velger å jobbe deltid. Jeg sier såkalt frivillig fordi for mange av dem er arbeidsbelastningen for stor. Jeg innrømmer lett at hvis Rødt hadde fått gjennomslag for sitt forslag, kunne det godt ha vært ingen som jobbet mer, men at de som jobber, hadde fått mer betalt fordi det har vært en mer reell belastning i det yrket. Det er derfor Fagforbundet og Sykepleierforbundet, som organiserer disse folkene, støtter forslaget til Rødt og også mener at man er nødt til å likestille skift og turnus. Derfor kommer Rødt til å fortsette å fremme dette forslaget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat