Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen, Hanne Beate Stenvaag og Seher Aydar om arbeidstidsreduksjon for turnusarbeidere (Innst. 325 S (2025–2026), jf. Dokument 8:200 S (2025–2026))
Innlegget
Det kan være at dette er et tilfelle av at når folk sier to forskjellige ting, vet man liksom ikke helt hva man skal tro på, for det andre som FrP er veldig opptatt av, er å kommersialisere helsevesenet vårt, få sykehjem ut på anbud, få hjemmesykepleie ut på anbud, få BPA ut på anbud. Noe vi er helt sikre på at skjer da, fordi vi har sett det i både Oslo, Bergen, Stavanger og Sarpsborg, er at folk som jobber der, går ned i enten lønn eller pensjon. Så hvis FrP ønsker høyere lønn for arbeidsfolk innen helse og omsorg, kan man først som sist slutte med å ønske å sette arbeidsplassene deres ut på anbud, noe vi gang på gang har sett gjør at lønnsvilkårene går ned. Det er også grunnen til at de som organiserer de ansatte, veldig ofte er enig med Rødt både når det gjelder ikke å slippe til kommersielle krefter, og når det gjelder å ha arbeidstidsordninger som gjør at flere klarer å stå i heltid. Det er det som er poenget – ikke at man går opp i lønn ved at tidsgrensen for turnus reduseres, men at flere klarer å stå i heltid med den lønnen som er for heltid. Det Rødt mener, er at når vi ser at norske kvinner i snitt jobber seks timer om dagen, og at altfor mange ikke klarer å stå i fulltid, er det mest sannsynlig jobbene det er noe galt med, ikke damene våre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat