Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Innføringen av Helseplattformen ble lovet å skulle revolusjonere helsevesenet: én pasient, én journal. Alt skulle bli enklere, både for pasienter og for ansatte i helsevesenet. Resultatet har blitt noe annet enn en revolusjon. Innføringen av Helseplattformen er en fiasko. Folkene våre på gulvet, legene, sykepleierne og alle de andre som utgjør helsevesenet vårt, har advart mot Helseplattformen lenge, for døve ører. Senest i dag kunne vi lese i Adresseavisen hvordan legene på gulvet opplever å jobbe med Helseplattformen. Hovedtillitsvalgt i Overlegeforeningen på Sykehuset Namsos sier i saken: «Jeg mener systemet fungerer dårligst når man trenger det mest, og det er når du raskt trenger å få oversikt over en kritisk syk pasient.» En overlege på kirurgisk klinikk ved St. Olavs hospital uttaler i samme sak: «Det er ikke noe som tilsier at Epics system blir bra noen gang. Selve systemet er som det er. Det kan kanskje bli litt bedre, men ingen tror det blir bra.» De ansatte på gulvet gjør en fantastisk jobb til tross for at arbeidsvilkårene oppleves krevende. Ansatte jobber hardt for å levere gode helsetjenester til innbyggerne, ikke på grunn av, men på tross av Helseplattformen. Det siste året har vi sett flere eksempler på at investeringer i Helse Nord-Trøndelag blir utsatt som følge av økt økonomisk risiko. Både ved Sykehuset Namsos og Sykehuset Levanger er bygging av nye og oppgraderte akuttmottak utsatt på grunn av økonomi. Det er ingen i ledelsen i helseforetaket som setter ord på det alle tenker: Den økte økonomiske risikoen må knyttes til Helseplattformen. Helseplattformen går ut over tjenestene til innbyggerne. Det er viktig å si at dette ikke er noen svart-hvitt-debatt. For veldig mange funker Helseplattformen godt. Noen har lært seg å bruke den. For pasientene funker appen HelsaMi på en god måte. Problemet er at det fremdeles er altfor mange feil, altfor mange avvik og altfor mange ansatte som forteller at det ikke fungerer, og disse advarslene må vi lytte til. Man kan spørre seg: Hvor mye lenger skal vi la dette gå? Hvor mange flere henvisninger eller prøvesvar skal vi la forsvinne? Hvor mange flere avvik skal vi akseptere? Hvor mange flere investeringer skal utsettes som følge av økonomisk risiko? Fremskrittspartiet mener at nok er nok. Vi kan ikke la denne utviklingen fortsette. Nå er det på tide å avvikle Helseplattformen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat