Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))

Innlegget

Det er framsatt en merkelig påstand under denne debatten. Arbeiderpartiet påstår at de er bilistenes beste venn. De påstår at de er de som står på barrikadene for å sikre valgfriheten til bilistene. Hvilken valgfrihet da, og til hvilken pris? De later som om de er på lag med de familiene og folkene som er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp. Hva gir Arbeiderpartiet til familiene? Mange tusen kroner i bompengeregning i måneden, bompenger som går til tiltak som gjør det vanskeligere å bruke bilen. Et konkret eksempel på det er dette med fjerning av busslommer. Man skal ikke lenger ha busslommer, man skal ha busser som står midt i veien og tar passasjerer av og på. Hva skjer da? Jo, det skaper kø. En ting er at bilene havner i køen, men hvem er det som står lenger bak i køen? Jo, det er bussene. Ikke kom og si at Arbeiderpartiet fører en politikk som gir mindre kø, og så er et av tiltakene for å få færre til å bruke bil, å skape mer kø. Det går også utover kollektivtransport. Representanten Sve var inne på at det virker som om det er en påstand i debatten om at FrP vil legge ned alt av kollektivtransport. Det er ikke sant. Dette handler om å bruke pengene mest mulig fornuftig. Målet i kollektivtransporten må jo være å få folk raskest mulig fra a til b. Det er det det handler om, fornuftig pengebruk. I Trondheim bygges det sykkelveier for mange milliarder, med høyere meterpris enn en moderne motorvei. Samtidig som den pengebruken skyter i været, går andelen syklende ned. Man er ikke i nærheten av å nå nullvekstmålet. Det er ikke fornuftig pengebruk. Jeg har behov for å kommentere Indgaards påstand om Levanger, i og med at jeg er derfra. Det foreligger ikke et eneste politisk vedtak om å søke belønningsmidler eller å gå inn i noen byvekstavtale i Levanger. Avslutningsvis: Dette handler ikke om å trekke ut støpselet i storbyene, dette handler om å bruke pengene mer fornuftig. Da må man tilbake til hva som skal være målet i de store byene. Målet er å få folk raskest mulig fra a til b, uavhengig av transportmiddel, og da må også bilen med.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat