Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Det er utrolig skuffende å stå her og igjen observere at vi som politikere ikke evner å rette en gigantisk feil. Beslutningen om å tvinge gjennom en pilot av et helhetlig IT-system i helsevesenet i Midt-Norge, Helseplattformen, har vist seg å være en gigantisk feil. Flaks at innføringen bare skulle være en pilot! En enormt kostbar pilot, men likevel. En pilot skal det være mulig å snu om den ikke fungerer etter hensikten. Piloten er gjennomført, og lenge før full utrulling ble det klart at dette systemet neppe vil føre Helse-Norge i riktig retning. Likevel har både skiftende styrer og politisk ledelse for helsevesenet ikke klart å ta inn over seg risikoen og konsekvensene for pasientbehandling og tilfredshet hos de ansatte som denne innføringen har ført til. MDGs forslag har til hensikt å legge en plan for hvordan vi kan komme oss ut av et amerikansk helsesystem som har vist seg helt uegnet for det norske og nordiske helsesystemet. Det er ikke overilt. Det er ikke uklokt å ha en exit-strategi. Det som er uklokt, er å tenke mest på de pengene som ble brukt i fjor og lukke øynene for den risikoen det innebærer at norske helsedata blir stadig mer innviklet i et amerikansk IT-system, at både sykepleiere og leger er helt utslitt av bruken, samt at dette er et system som vil kreve stadige og kontinuerlige tilpasninger og nye oppdateringer. Arbeiderpartiets representant Vasvik trekker fram at få i høringen ville skrote Helseplattformen, men når man lytter til de ansatte, er det lett å høre den totale mangelen på tillit til at helseorganisasjonen vil kunne innføre et nytt system på en mindre smertefull måte enn det som ble gjort med Helseplattformen. Det er ikke rart om endringsmuskelen i Helse Midt-Norge er sliten. De ansatte der er helter som står på for å gi god behandling og gjøre en god jobb, og tilbakemeldingene fra disse er at de gir god behandling på tross av, ikke på grunn av, Helseplattformen. Leger beskriver å bli mer slitne av å arbeide med plattformen. Det er et ekstra stressmoment. Sykepleiere har tatt kontakt og er fortvilet over hvordan de fremdeles må ringe rundt og dobbeltsjekke at medisinene er rett og at informasjonen stemmer. I et helsevesen hvor vi trenger alle hender vi kan få, er alle grep som gjør jobben vanskeligere å gjennomføre for de ansatte, et alvorlig steg i feil retning. Er det da rett å fortsette å kaste penger på denne plattformen i en naiv tro på at det til slutt vil ordne seg? MDGs forslag er ikke rett ut å skrote plattformen. Vi foreslår først å finne alternativer og sikre at det kan implementeres skrittvis og delt for å unngå de store endringsprosessene og den høye risikoen. Erfarne IT-folk har pekt på det samme: Det bør være mulig å sette Helse Midt-Norge i stand til å levere gode helsetjenester for alle, også om 20 år. Det er det det handler om. Det handler om hva slags helsevesen vi skal ha i framtiden. Det vil alltid føles dyrere å skrote noe nå enn å ha gjort det for to år siden. Det samme vil vi føle om to eller fem nye år. Derfor appellerer jeg til SV: Det aldri for sent å snu, og det er bedre å snu nå enn å la systemet bli enda tettere innvevd i helsevesenet i Midt-Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat