Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven (trekk av fagforeningskontingent i ytelser og hjemmel for oppdragsgiveransvar for å sikre overholdelse av krav om HMS-kort) (Innst. 310 L (2025–2026), jf. Prop. 78 L (2025–2026))
Innlegget
Per Vidar Kjølmoen (A) [22:10:17] (ordfører for saken): I Prop. 78 L fra regjeringen foreslås det endringer i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven. Formålet er at arbeids- og velferdsetaten skal kunne trekke fagforeningskontingent i utvalgte ytelser. Poenget er å gjøre fagforeningstrekket mest mulig likt for organiserte uansett om en har ordinær lønn eller går på offentlige ytelser. Videre foreslår regjeringen at det fastsettes en hjemmel i arbeidsmiljøloven for å gi forskrifter om at oppdragsgivere skal føre kontroll med at leverandører overholder krav om HMS-kort. Arbeiderpartiets formål med endringene er å bidra til å styrke et organisert, seriøst og ryddig arbeidsliv. Når det gjelder trekk av kontingent, er det allerede etablert som en praksis, mens krav til HMS-kort vil gjøre det vanskeligere for useriøse virksomheter å konkurrere med unaturlig lave priser som følge av brudd på arbeidsmiljølovgivningen og skatte- og avgiftsunndragelse. For de seriøse bedriftene som i dag driver i tråd med reglene, vil HMS-kort kunne bidra til at konkurranse skjer på mer like og rettferdige vilkår. Da skulle en kanskje tro at en samlet komité skulle stilt seg bak Arbeiderpartiets initiativ. Det er dessverre ikke tilfellet. Både FrP og Høyre er imot fagforeningstrekk ut fra prinsipielle begrunnelser og kostnader. Men kostnadene er ytterst beskjedne, og praksisen er allerede etablert. FrP er til og med imot ytterligere krav om HMS-kort ut fra et argument om mer byråkrati. Vel, den byråkratiseringen må i så fall gjelde den delen av arbeidslivet som i dag er så useriøs at de ikke vil eller kan dokumentere at de har ting på stell. For alle andre er dette allerede på plass. Det er underlig at FrP vil gi slike deler av norsk arbeidsliv en konkurransefordel, men det understreker vel bare hvor store politiske forskjeller det er mellom høyresiden og venstresiden i arbeidslivspolitikken. Uansett vil jeg takke komiteen for godt arbeid og godt samarbeid i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat