Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Ragnhild Bergheim
Ragnhild Bergheim
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Morten Kolbjørnsen om å sikre norsk legemiddelberedskap gjennom nasjonal produksjon og forpliktende beredskapsavtaler og Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Pollestad og Kjersti Toppe om ei offensiv satsing på norsk legemiddelproduksjon og -beredskap (Innst. 317 S (2025–2026), jf. Dokument 8

Innlegget

Ragnhild Bergheim (A) [14:07:34] (ordfører for saken): Først vil jeg få takke komiteen for samarbeidet i denne saken, samt alle som har gitt høringsinnspill. I det videre vil jeg nå redegjøre for Arbeiderpartiets syn. Legemiddelberedskap er en helt sentral del av vår nasjonale beredskap. Det handler om å sikre tilgang til nødvendige medisiner, både i normale tider og i kriser. Uten en stabil og pålitelig legemiddelforsyning svekkes både befolkningens helse, helsetjenestens kapasitet og samfunnets evne til å fungere i en krisesituasjon. Samtidig er Norge et lite land som er nesten fullstendig avhengig av import av legemidler. Det gjør oss svært sårbare i kriser, i konflikter og ved brudd i internasjonale forsyningslinjer. Erfaringene fra pandemien viste tydelig hvor avhengige vi var av samarbeid med våre naboland og Europa, den gang for å få sikker tilgang på bl.a. vaksiner og smittevernutstyr. Derfor har regjeringen styrket beredskapen. Etter pandemien er det bl.a. bygget opp beredskapslagre for medisiner og medisinsk utstyr. Det er viktig og bra, men Arbeiderpartiet er tydelige: Vi må gjøre mer. Sikker tilgang på legemidler krever både nasjonale og internasjonale tiltak. Norge er avhengig av et tett samarbeid med nordiske og europeiske land, samtidig som det fortsatt er potensial for å styrke norsk produksjon. Derfor ønsker Arbeiderpartiet å få på plass en samlet plan for legemiddelberedskap. En slik plan vil kunne tydeliggjøre ansvar og forventninger til aktørene i hele forsyningskjeden, og sikre at nødvendige tiltak faktisk gjennomføres. Vi ønsker også å utrede mulighetene for nordiske innkjøpsordninger for beredskapslagre av legemidler og medisinsk utstyr. Et tettere samarbeid i Norden kan gi sterkere forsyningssikkerhet og bedre beredskap. Samtidig er verken nasjonale ordninger, økt produksjon i Norge eller nordisk samarbeid alene nok. Arbeiderpartiets høyeste prioritet er derfor å få på plass en helseberedskapsavtale med EU. Det er gjennom europeisk samarbeid vi kan sikre tilgang, dele risiko og stå sterkere i møte med nye kriser. Vi vil at regjeringen fortsetter å jobbe aktivt for tettere samarbeid om legemiddelberedskap med både nordiske land og Europa. Samtidig skal det legges til rette for at Norge kan bidra, også med produksjon av viktige legemidler i en krisesituasjon. Vi ønsker at norske produksjonsmiljøer skal være i stand til å omstille seg raskt når behovet oppstår, innenfor rammene av internasjonalt samarbeid og gjeldende regelverk. For Arbeiderpartiet handler dette om trygghet – trygghet for helsehjelp, også når det uventede skjer. God legemiddelberedskap er en grunnleggende del av den tryggheten.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat