Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Rødt støtter dette forslaget og mener at det både er rimelig og nødvendig at staten tar et tydeligere ansvar for broer den selv har bygget. Det handler om ansvar og hvilket ansvar man skal ta for kritisk infrastruktur i Norge. I mange år har vi sett at ansvaret for vei, transport og infrastruktur har blitt splittet opp, flyttet rundt og delegert nedover i systemet, men resultatet er ofte blitt uklar ansvarsfordeling, ansvarsfraskrivelse og et stadig voksende vedlikeholdsetterslep. Ansvaret har blitt sendt nedover i systemet, men penger og kompetanse har ikke alltid fulgt etter. Rødt mener det er urimelig å forvente at små kommuner skal kunne sitte med den samme brotekniske kompetansen som f.eks. Statens vegvesen og Bane NOR. Mange av disse broene ble etablert som store statlige vei- og jernbaneprosjekt og er fortsatt avgjørende for lokal og regional framkommelighet, beredskap og næringsliv. Når slike broer trenger omfattende rehabilitering, kan kostnadene bli enorme for en liten kommune eller fylkeskommune. Dette handler ikke bare om penger i et budsjettark. Det handler om økonomisk bæreevne og hvem som faktisk har kapasitet til å håndtere risiko når kritisk infrastruktur må oppgraderes. For staten er dette store, men håndterbare investeringer. For en liten kommune kan en bro alene velte store deler av handlingsrommet i økonomien. Rødt mener derfor at det samlet sett må være mer hensiktsmessig at staten tar et større ansvar, framfor at kommuner må kjøpe inn ekstern spesialkompetanse i en allerede presset kommuneøkonomi. Vi mener også det er viktig å være ærlig på at dette vedtaket i denne saken ikke gir automatisk endring fra dag én. Skal ansvaret tilbakeføres til staten på en ryddig måte, vil det kreve endring av lovverk og en gjennomgang av finansieringen. Det gjør ikke saken mindre viktig. Det er veldig godt at dette signalet sendes nå. Selv om staten kan få ansvaret, er forskjellene betydelige. Staten har en helt annet økonomisk og faglig bæreevne enn mange av de kommunene som har broer med et kjempestort vedlikeholdsetterslep. Rødt mener derfor at staten må ta et større ansvar for broer de selv har bygget, og vil ha en mer helhetlig og demokratisk styrt organisering av vei- og transportinfrastrukturen. Vi ser fram til den videre behandlingen i denne saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat