Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Østfold ble nevnt og Østfold har et veldig enkelt tall å huske: 333 bruer som fylkeskommunen har ansvaret for. 168 av dem er over forventet levetid. Det var jo også i Østfold denne saken startet, med Burum bru – ei bru bygd på slutten av 1800-tallet, som i 1939 ble oppjustert til å ta mer moderne tog. Når det først begynner å gå galt, da kan det gå fort. Når det blir sprekker i betong og det kommer is inn, går det fort gærent med disse bruene. Det er et betydelig vedlikeholdsetterslep som ble overført til fylkeskommunen. Dette vedlikeholdsetterslepet vokser seg større, og vi må gjøre noe med det. Det har blitt snakket om klare vedtak. Ja, kanskje dette vedtaket kunne vært klarere, men det starter i hvert fall en prosess og gir noen tydelige signaler som jeg tror er veldig, veldig viktige. Så får vi ta denne debatten, som er fair. Får fylkene nok finansiering til disse bruene? Jeg tror mange av oss føler på et svar der. Det er i hvert fall godt at vi kommer videre i dette, og at vi nå kan se på veiloven. Den skulle vi se på uansett, men kanskje det nå blir framskyndet, sånn at vi kan se hvordan vi skal komme videre – om det blir et bruprogram, eller om vi gjør det i NTP – for sånn som det er nå, kan det ikke fortsette å være. Jeg synes det er litt skuffende å høre at Arbeiderpartiet ikke ønsker å støtte SV i deres forslag. Rødt vil gjerne støtte det sekundært. Vi går for det forslaget som ligger, men vi støtter også SV. Vi skulle gjerne hatt en bred samling på rød-grønn side.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat