Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))

Innlegget

En ting kan vi slå fast: Trafikken i vekstområder løser seg sjelden av seg selv, heller ikke på Nord-Jæren. Dette har vært og er en region i vekst, og ifølge SSBs er det blant de mest trafikkbelastede områdene i landet. Hvis vi ikke gjør noe, vil biltrafikken øke anslagsvis opp mot 30 pst. fram mot 2050. Det betyr mer kø, mer støy og dårligere luft. Nullvekstmålet er derfor ikke noe eksperiment, men et nasjonalt mål som Stortinget har vedtatt for alle større byområder. Det er ikke noe særnorsk med dette. De har det i London, Paris, Berlin og Barcelona, og til og med reduksjon i trafikken har de vedtatt i Amsterdam, Helsinki, Wien, Hamburg, København, Stockholm og Göteborg. Prinsippet er enkelt: Når vi blir flere, skal ikke biltrafikken vokse i samme takt. Det handler ikke om å ta bilen fra folk, men det handler om å unngå at køene blir så lange at ingen kommer fram, heller ikke dem som faktisk må kjøre. Bussveien på Nord-Jæren, altså kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, vil bli berørt av dette. For bussveien regner en med å kutte reisetiden for buss med 30–40 pst. på de mest belastede strekningene. Det betyr at bussen faktisk blir et alternativ som konkurrerer med bilen på tid. Vi vet alle hva som skjer når bussen står i akkurat den samme køen som alle bilene. Folk velger bilen, og da blir køene enda lengre. Når FrP sier nei til nullvekst og dermed nei til bussveien, sier de samtidig nei til milliarder som staten er villig til å investere nettopp i Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola. FrP vil skrote byvekstavtalen som de respektive kommunene behandlet i 2019. De har forpliktet seg til å bygge tettere rundt kollektivknutepunkter. Det er smart arealpolitikk, og det reduserer transportbehovet. Uten et godt kollektivtilbud faller hele denne avtalen sammen. FrP sier de vil redde bilistene med å stoppe byvekstavtalene og lokalt dermed bussveien. Men uten bussveien vil biltrafikken øke, køene bli lengre og framkommeligheten bli dårligere – ikke bare for bilistene, men for alle. Nullvekstmålet og byvekstavtalene handler om én ting, og det er å sørge for at regionen fungerer bedre, sånn at de som må kjøre, faktisk kommer fram med bilen sin. Bussveien på Nord-Jæren er uten sammenligning det største som har skjedd innen kollektivtrafikk i Rogaland på mange år. Den ønsker vi å gjennomføre, i motsetning til det FrP nå foreslår, som vil skrote hele satsingen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat