Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Digitalisering skal egentlig løse utfordringer og avlaste de ansatte. Helseplattformen har gjort det motsatte for lenge. Systemet har vært en tidstyv for den knappeste ressursen vi har, nemlig helsepersonell. Likevel valgte Helse Midt-Norge å presse gjennom utrullingen. Riksrevisjonen konkluderte med at planlegging, organisering og innføring var sterkt kritikkverdig. Systemer lagd for et kommersielt amerikansk helsevesen er ikke godt egnet til helsevesenet her i Norge. Rødt har stemt for alle forslag som har vært kritiske til ordningen, ønsket å stanse utrullingen eller avvikle systemet, men det har ikke vært flertall for dette. Nå har dette kommet et sted der de ansatte sier at de er bekymret for at en ny prosess skal skape ytterligere usikkerhet uten klare svar. Det er fortsatt store utfordringer med Helseplattformen. Til tross for at det har vært enkelte forbedringer, meldes det fortsatt om tidstap og frustrasjon. Det gjelder spesielt behovet for utbedring av utfordringer knyttet til resepter og legemiddelmoduler. Hittil har også investeringene i Helseplattformen kostet mye, og det har gått ut over økonomien for sykehusene i regionen. Det er derfor bra at det nå er flertall for at kostnader til Helseplattformen ikke skal gå ut over sykehusstruktur og viktige lokalsykehusfunksjoner i Helse Midt-Norge, for de er i en krevende situasjon nå. Hele sakskomplekset viser også behovet for tydeligere ansvar. Alvorlige feil får skje uten at noen holdes ansvarlig. Dette henger sammen med svakhetene i foretaksmodellen. Modellen skulle egentlig gi mindre byråkrati og tydeligere ansvar, men utviklingen viser det motsatte. Denne saken bør være en viktig lærdom. Det trengs en uavhengig, samfunnsøkonomisk utredning av kostnader, risiko og pasienttrygghet i Helseplattformen – det er det forslaget Rødt stemmer for i dag. Helsetjenestene trenger et journalsystem som sørger for samhandling, kvalitet og effektivitet i tjenestene på alle nivåer. Vi mener også at det er på sin plass å vurdere langsiktig digital suverenitet og nasjonal kontroll over helsedata. Avslutningsvis vil jeg si at vi trenger å ta lærdom av de feilene som gjøres, slik at de ikke gjentar seg. Det er derfor vi primært støtter en samfunnsøkonomisk analyse. Det er ingen tvil om at dette ikke har vært en liten feil med litt problemer ned innføringen, det har vært langsiktige utfordringer med hele systemet. Dette må vi lære av for framtiden. Vi må ha bedre kontroll og innføre systemer som faktisk avlaster de ansatte, som faktisk gir sikkerhet til de ansatte, og som ikke skaper den typen usikkerhet som Helseplattformen har bidratt til.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat