Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg hadde tenkt å sitte stille, men det er litt vanskelig når det kommer litt merkelige påstander fra denne talerstolen. En representant fra et parti som ikke har noe med budsjettforhandlinger å gjøre, kan ikke stå her og si at det forutsettes at alle som har gått med på et forslag, mener det og det og det, og at hvis man ikke tegner seg og sier det fra talerstolen, er man enig med representanten fra FrP. Det er ikke sånn det funker. Det er faktisk ikke sånn det funker. Vi står inne for merknadene i saken og forslaget. Dette handler for oss om at Helseplattformen peker på mange av de grunnleggende feilene med hvordan vi driver sykehus i dag, både når det gjelder innføringen, som FrP faktisk var med og sørget for, og når det gjelder at det dessverre ikke ble tatt ansvar og stoppet tidlig nok. Dette viser også problemene med finansieringen – et prestisjeprosjekt, som egentlig ikke var så sterkt ønsket, har gått ut over sykehusøkonomien. Vi mener at slike prosjekter ikke skal gå ut over sykehus andre steder og hele regionen som har betalt prisen. Det mener vi. Rødt kjemper for en bedre sykehusøkonomi – det har vi gjort, og det har vi varslet at vi kommer vi til å fortsette å gjøre – men det er helt aktuelt for meg å gå god for noe som helst av det FrP sier om hva våre forhandlinger skal innebære når det gjelder statsbudsjett framover. Det tar vi med de partiene som skal forhandle om budsjett. Men Rødt kommer fortsatt til å kjempe for at sykehus ikke skal styres etter regnskapsmodell og markedsprinsipper, som FrP var med på å innføre, altså helseforetaksmodellen. Det kommer vi til å fortsette å gjøre. Ja, vi er kritiske til Helseplattformen. Ja, vi vil kjempe for en bedre sykehusøkonomi, og det kommer vi til å gjøre. Og ja, vi vil jobbe for lokalsykehus, det kommer vi til å gjøre. Men dette gjør vi uavhengig av hva FrP skulle påstå.

(Innlegg er under arbeid)

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat