Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Morten Kolbjørnsen om å sikre norsk legemiddelberedskap gjennom nasjonal produksjon og forpliktende beredskapsavtaler og Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Pollestad og Kjersti Toppe om ei offensiv satsing på norsk legemiddelproduksjon og -beredskap (Innst. 317 S (2025–2026), jf. Dokument 8

Innlegget

Norge er i dag avhengig av import av kritisk viktige legemidler og nødvendig medisinsk utstyr. En så stor andel import gjør oss sårbare, og det svekker også beredskapen. Det er nødvendig med internasjonalt og nordisk samarbeid, men samtidig haster det med å ta grep for å sikre økt legemiddelproduksjon og produksjon av medisinsk utstyr i Norge. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er også viktig å huske på at dette handler om mer enn produksjonskapasitet. Det handler om hele forsyningslinjen i helsetjenesten, fra råvarer og produksjon til distribusjon og prioritering. Norge må ha langt større grad av selvforsyning. Importavhengighet må bli erstattet av kortreiste løsninger for produksjon av medisin og smittevernutstyr. Helsedirektoratets rapport om legemiddelproduksjon har tidligere anbefalt å etablere et nasjonalt senter for farmasøytisk produksjon, som tiltak for å styrke legemiddelberedskapen i Norge. Det støtter vi i Rødt – f.eks. gjennom et statlig medisinselskap, StatMed, kall det noe annet, om du vil, som skal sørge for egenproduksjon av legemidler i Norge. I dag har ikke Direktoratet for medisinske produkter offentlige avtaler om beredskapsproduksjon. De har heller ikke anledning til å opprette slike avtaler. Når det gjelder beredskapen vår, holder ikke argumentet om at det ville være EØS-rettslig krevende. Regjeringen, og for så vidt andre EØS-partier, snakker ofte om at det finnes et handlingsrom i EØS-avtalen, og da kan jo det handlingsrommet i EØS-avtalen bli brukt på dette området. Det å avvise det uten å undersøke handlingsrommet ytterligere er ikke godt nok. Vi lever i en tid der Norge på mange områder med rette satser enormt på økt beredskap. Samtidig ser vi at helseberedskapen på langt nær får samme prioritering, og det samtidig som vi vet hvor alvorlig mangel på viktige legemidler vil være. Det er allerede et problem i dag at folk ikke får tak i medisiner de trenger på apoteket – i fredstid, i normaltid. Helseberedskapen vår er helt avgjørende for oss, både i store kriser og i mindre enkelthendelser. Det som legger grunnlaget for om det funker, er om det funker på helt normale dager, og det å øke produksjonen av legemidler og gjøre seg mindre avhengig av kommersielle og internasjonale forsyningslinjer. Det er god beredskap. (Innlegg er under arbeid)

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat