Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Blir man alvorlig skadet eller syk på kroppen, kommer ambulansen og gir deg akutt behandling, men blir man derimot alvorlig psykisk syk, kommer politiet. For psykisk syke som kanskje står i krise, er redde, i psykose eller er beruset, kan situasjonen være skremmende og direkte skadelig. Å møte mennesker i alvorlige psykiske situasjoner krever kompetanse. Dette er kompetanse som både trengs å styrkes og systematiseres. Derfor står Rødt sammen med en samlet komité om at helseforetakene skal gå gjennom sine ordninger og vurdere å etablere psykiatriske ambulansetjenester. Psykiske krisesituasjoner, som alvorlig mani, psykose, selvmordskrise eller annet, kan skape alvorlige og kompliserte situasjoner for helsepersonell som skal avverge og ivareta mennesker som er involvert, men det kan også gå sterkt ut over dem som rammes, pårørende og andre mennesker rundt. Det er ingen hemmelighet at Rødt er kritiske til tvang, og eventuell bruk av tvang som blir gjort på uegnet måte eller på en uvettig måte uten nødvendig kompetanse, kan være ekstra skadelig for dem det gjelder. Én måte å forebygge det på er kompetanse, men det er også god nok bemanning og kapasitet, sånn at situasjonene ikke eskalerer mer enn det de trenger å gjøre, og at det skapes dårligere forløp i helsetjenesten. Bruk av tvang generelt, og spesielt på feil måte, kan påføre både traumer og ikke minst tillitsbrudd for mennesker som egentlig trenger helsehjelp. Psykiatriske helseambulanser er en viktig tjeneste som sørger for at folk i vanskelige livssituasjoner bedre møtes og ivaretas av akutte helsetjenester. En styrking og utvidelse av den tjenesten er også en viktig del av å bygge opp helsetjenestene våre innen psykisk helsevern. Vi mener også at det er vurderinger som må gjøres over hele landet, uten å pålegge at det er det rette for absolutt alle.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
