Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Helseplattformen er en varslet katastrofe. Fremskrittspartiet har gjentatte ganger fremmet forslag, stilt spørsmål, prøvd å få oppmerksomheten – først til statsråd Kjerkol, deretter Vestre – for å få folk til å innse at dette systemet ikke er liv laga. Man snakker om en tillitsreform fra Arbeiderpartiets side, men i praksis viser man ingen tillit til de mange som jobber på gulvet, og som i årevis har advart mot dette systemet og de konsekvensene det har: enorme økninger i IKT-utgifter, store problemer når det gjelder å holde oppe produksjonen og gi hjelp til pasienter. Vi ser at Helse Møre og Romsdal er i en kjempekrise som nå begynner å få alvorlige konsekvenser. I Volda er det snakk om å legge ned dialysetilbudet. Det betyr at pasienter med redusert allmenntilstand, som har avgrenset fysisk kapasitet, skal pendle i timevis opptil flere ganger i uken for å få livsnødvendig behandling. Et psykiatrisk tilbud til barn i Molde, en familieenhet på Knausen, er allerede vedtatt lagt ned, og det kommer til å bli massive kutt framover om ingenting skjer. For kort tid siden var det et møte i Ålesund der man satte dette på dagsordenen, og veldig mange av partiene i denne salen var til stede. Både Senterpartiet, MDG, Rødt og SV lovte å løfte inn i forhandlingene om revidert budsjett at Helse Møre og Romsdal trenger ekstra ressurser for å hindre massiv nedbygging av helsetilbudet i Møre og Romsdal. Arbeiderpartiet er som kjent ikke så interessert i det, men disse partiene har i hvert fall lovet å ta dette inn i forhandlinger. Løfter vil ikke hjelpe noen. Det eneste som kan forhindre at Helse Møre og Romsdal får et sterkt forringet helsetilbud for sine innbyggere, er at det kommer friske penger i budsjettet – på grunn av Helseplattformen, på grunn av at Helse Møre og Romsdal i for lang tid har blitt nedprioritert når det gjelder økonomien, også i Midt-Norge. Det mangler folk i helsevesenet, snakker helseministeren om. Det er riktig, men da er det vel viktig å jobbe smartere og få mer ut av ressursene og mindre byråkrati, ikke mer byråkrati, som Helseplattformen leverer. Nok en gang får vi ikke flertall for å gå videre og finne alternative løsninger, men det er flertall for å sikre at kostnadene ikke går ut over sykehusene i Helse Midt-Norge, og da er jeg opptatt av å høre hvordan statsråden skal levere på det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat