Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Tom Einar Karlsen
Tom Einar Karlsen
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))

Innlegget

I Tromsø ser vi hva vi kan få til når staten stiller opp gjennom byvekstavtaler, når lokale og regionale myndigheter samarbeider, og når vi investerer i løsninger som virker. 1,6 mrd. kr over ti år, fram til 2032, til kollektivtransport, tryggere skoleveier, gang- og sykkelveier og tiltak som gjør hverdagen enklere for folk. Det kom ikke av seg selv, og det var en samferdselsminister fra Arbeiderpartiet som i oktober 2023 kunne signere den første byvekstavtalen i Nord-Norge. Ingen andre byområder har bremset veksten i biltrafikken like mye som man har greid i Tromsø. Mens biltrafikken øker i en del andre storbyer, kan Tromsø vise til en tydelig nedgang. Det er ikke tilfeldig. 2019 ble et paradigmeskifte. Det ble satset tungt på bybussene, det kom ny bussoperatør, bussene begynte å gå oftere, og billettprisene ble kraftig redusert. Og når kollektivtilbudet blir bedre, mer tilgjengelig og billigere, da velger også folk annerledes. Det mest imponerende i Tromsø er kanskje likevel noe annet, for til tross for mørketid, snø, is og krevende klima har mange tromsværinger begynt å gå og sykle. Det er bygget hundrevis av snarveier, gangveier og sykkelløsninger som gjør det enklere å velge beina eller sykkel, og som gjør skoleveien tryggere for barn og unge. Tromsø er også i ferd med å bli en mer kompakt, mer effektiv og mer levende by, en by der folk bor tettere på jobb, skole og tjenester, en by der det er enklere å gå, sykle og bruke kollektivtransporten i hverdagen, en by som det er lettere å leve i, ikke minst for dem som er myke trafikanter. Det er ikke tilfeldig, det er god byutvikling, og transportpolitikken og arealpolitikken knyttes bedre sammen. Det er dette byvekstavtalene handler om: bedre busser, lavere billettpriser, tryggere skoleveier, enklere framkommelighet, mindre biltrafikk og byer som bygges smartere for framtiden. Byvekstavtalene handler ikke om å begrense folks mobilitet. De handler om å gi folk flere gode alternativer og om å bygge byer som fungerer bedre for folk. Og det er akkurat dette som Arbeiderpartiet mener samferdselspolitikk bør handle om: å gjøre de gode valgene enklere og mer tilgjengelige.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat