Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Høyre er ikke for å skrote byvekstavtalene, og heller ikke for å skrote nullvekstmålet, men vi ønsker en evaluering av det. Det er også litt på bakgrunn av det statsråden skriver i sitt svar, der han forklarer hva nullvekstmålet er for noe, der klimautslipp er første punkt, og erkjenner at det har gått ned som en følge av elektrifiseringen. Den gangen all biltrafikk gikk over Rådhusplassen, og man hadde tog der i tillegg osv., var det et litt uoversiktlig trafikkbilde. Det har blitt mye bedre. Det har skjedd veldig mye annet også som ikke reflekteres i nullvekstmålet. Vi har fått samkjøring, som begynner å vokse fram. Vi har fått mikromobilitet, sparkesykler og andre ting. Hadde det ikke vært lurt nå å ha fått en helhetlig gjennomgang av hvordan vi skal sette sammen et mål for hvordan en skal få klimavennlige byer?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat