Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Det er et ubestridelig faktum at veldig mange er avhengig av bil for ikke bare å komme seg til jobb, men kanskje også for å komme seg rundt når man er på jobb. Det er også et ubestridelig faktum – i hvert fall for en som ofte sitter i kø inn til Oslo – at det stort sett er én person i hver bil. Da tenker jeg at hvis en hadde gjort grep for å tilrettelegge og ha litt gulrot der – vi hadde jo et Dokument 8-forslag nylig om dette med samkjøring – kunne en iallfall ha utnyttet den bilparken som er, uten at det dermed øker. Kanskje noen hadde kjørt sammen og den type ting. Jeg mener at det kanskje kunne være lurt å gå gjennom dette. Det blir sikkert full mulighet til å komme med sine vurderinger av dette i NTP, men hvis departementet hadde gjort en jobb i forkant, hadde det hjulpet oss som skal behandle NTP litt også. Jeg ber derfor innstendig: Om dere ikke stemmer for vårt forslag nå, går det an å tenke at dette var en god idé.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat