Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))
Innlegget
Da kan jeg begynne med å oppklare litt av forvirringen i mitt eget hode. Vi hadde ingen forslag i denne saken, så da er det ikke noe å ta opp. FrP synes at Høyre må tenke seg om. Det er jo gjerne sånn når vi går i salen, at vi har tenkt oss om. Vi har hatt gruppebehandling, vi har diskutert saken, og konklusjonen står fast. Så sa jeg også i innlegget mitt at jeg er veldig klar over at Høyre har ordføreren, og jeg er veldig glad for det, det er en veldig dyktig ordfører. Både Sture og Grethe og mange andre er meget dyktige, og også fylkesrådslederen. Jeg skjønner jo at Nordland, som er i en presset situasjon økonomisk, ønsker å slippe den ekstraregningen dette vil være, men vi vet også at Hålogalandsveien er et prosjekt det har vært kjempet for i mange år. Jeg tror gleden over å få det prosjektet er så stor at den ekstrakostnaden ved å vedlikeholde fylkesveien, som staten selvsagt må bidra til gjennom sine overføringer, ikke gjør at den blir stengt, men at en setter sin ære i å opprettholde den veien med en god standard. Vi sloss i årevis, helt til Solberg-regjeringen og Ketil Solvik-Olsen fikk gleden av å åpne den lenge etterlengtede rv. 7 Sokna–Ørgenvika. Den kortet ned veien mellom Hallingdal og Oslo med 20 minutter, som er ca. halvparten av det denne veien vil korte ned. Det førte til at veien, som går til en av Norges største reiselivsdestinasjoner, Norefjell, ble fylkesvei. Og hva har fylkeskommunen gjort? Jo, de har rustet den opp, de har prioritert den, og de har satset på den. Sånn vil det være her også, håper jeg, at veieier setter sin ære i å vedlikeholde veien og sørge for at det er en god standard, som gjør at tungtrafikken kan komme fram. Så har jeg et generelt råd til FrP, som er på frierfot og gjerne vil ha støtte til forslaget. Ja, vi har støttet FOT-rutene, vi har vært med på det sammen. Vi har gjort noe på drivstoffavgiftene, vi har fremmet forslag om Haugesund lufthavn, Karmøy, men vi har ikke gått inn – og kommer ikke til å gå inn – i enkeltprosjekter, enkeltveier, og bryte fullstendig med de prinsippene som ligger til grunn. Da må vi heller sette oss ned og lage en pakke for dette. Den kan vi gjerne ta med inn i NTP, men vi kan godt begynne før, å snakke om det, for å få en helhetlig gjennomgang av riksveier kontra fylkesveier.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat