Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Trond Helleland
Trond Helleland
Høyre·Buskerud

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bengt Fasteraune og Trygve Slagsvold Vedum om endring av yrkestransportlova § 9 andre ledd (Innst. 305 L (2025–2026), jf. Dokument 8:248 L (2025–2026))

Innlegget

Vi hadde svært mange debatter i forrige periode om drosjenæringen og det såkalte frislippet og liberaliseringen, drosjereformen. Jeg gjentar meg selv fra forrige periode: Det var altså 36 kommuner i Norge som var omfattet av det som var fri liberalisering. I resten av de over 300 kommunene var det eneretten som gjaldt. Det har også skjedd andre ting, og den debatten hadde vi også i forrige periode med representanten Lien. Verden går videre, digitale løsninger er kommet. Digitale løsninger er, som representanten Hoksrud sier, ikke et frikort for å drive med skatteunndragelse, svart kjøring eller pirattaxi. Det største problemet vi hadde i forrige periode, var jo de ågerprisene som ble tatt for å kjøre folk 400 meter i Oslo, da måtte man ut med 500 kr. Det ble ryddet opp i. Nå er altså representanten Lien og Senterpartiet tilbake på sporet med at det å innføre et monopol for én løsning, nemlig taksameteret, skal bidra til en sikker og trygg næring. Vi er uenige i det, og jeg er glad for at Høyre, FrP og MDG står sammen om merknader som peker på teknologinøytralitet og at vi kan ha utvikling og innovasjon innenfor drosjenæringen, men samtidig på en måte som gjør at man sikrer at skatten blir betalt, at kunden ikke blir svindlet, og at det er en trygg og god næring å jobbe i for dem som kjører drosje. Vi avviser altså forslaget fra Senterpartiet, og det ser jeg at alle andre partier også gjør. Vi kan sikkert være uenige om hvordan drosjereformen har fungert, men det viktige er at vi alle åpenbart er enige om at vi skal ha en hvit næring, og vi skal ha en næring som er et godt sted å jobbe for dem som velger det viktige yrket det er å kjøre folk fra ett sted til et annet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat