Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Truls Vasvik
Truls Vasvik
Arbeiderpartiet·Vestfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Det sies vel at innføringen av nye, komplekse datasystemer aldri forløper uten utfordringer, og for å si det forsiktig: Innføringen av Helseplattformen lever opp til det. Det har åpenbart vært mer krevende å innføre Helseplattformen enn det som var meningen ved kontraktsinngåelsen i 2019. Disse utfordringene har vært godt belyst over tid, både i denne sal og i mediene, i tillegg til Riksrevisjonens rapport fra 2024. Det har særlig vært utfordringer med brukervennligheten, noe Stortinget har fulgt opp med en ekstrabevilgning på 200 mill. kr. Ifølge en rapport fra SINTEF virker det som forbedringsarbeidet er inne på et godt spor, og det jobbes ufortrødent videre. Riksrevisjonens rapport var særlig kritisk til implementeringsfasen ved St. Olavs hospital og i Trondheim kommune. Den fasen er forbi, og det er ingenting som tilsier at Helseplattformen nå truer pasientsikkerheten, ei heller at pasientsikkerheten er dårligere ved St. Olavs hospital enn ved andre sykehus. Aktivitetsdataene fra St. Olavs hospital viser nå at de har en aktivitet som er betydelig høyere enn i 2019. Faktisk har St. Olavs hospital blitt kåret til det beste sykehuset i Norge av Newsweek, så enten man er for eller imot Helseplattformen, vil jeg gjenta det regionalt brukerutvalg i Helse Midt-Norge sa på den muntlige høringen: Vi må passe på hva vi sier. Pasientene blir usikre på om de får den hjelpen de trenger på grunn av Helseplattformen, men den usikkerheten er uten grunn. Det er litt viktig å ta med seg. Jeg skal være ærlig – det er ikke alltid vi politikere påstår at vi er det – og si at jeg var litt usikker på de tilbakemeldingene vi skulle få på den muntlige høringen. Jeg ble overrasket over at tilnærmet samtlige høringsinstanser var helt tydelige. De ønsker ikke at Helseplattformen skal avvikles nå. Det svaret kom fra både tillitsvalgte, pasienter, kommuner og ledelse. Det betyr selvfølgelig ikke at alle utfordringer er forsvunnet, eller at alle er like fornøyd med systemet. Alle var likevel tydelige på at vi nå må se framover og få systemet til å fungere bedre. Derfor ber Arbeiderpartiet, sammen med SV og Høyre, om at det gjennomføres en uavhengig, begrenset analyse, slik at vi kan sikre læring og forbedring uten å forpurre det forbedringsarbeidet som allerede er godt i gang. Det er et parti som til stadighet sier at de lytter til folket og står på folkets side. Jeg peker da på Fremskrittspartiet. Da er det ganske besynderlig at de velger å se bort fra de tydelige meldingene fra brukerutvalgene ved både St. Olavs hospital og Helse Midt-Norge. De er nemlig klare på at de ikke ønsker å kvitte seg med Helseplattformen. Tvert imot både sier og skriver regionalt brukerutvalg: «Vi mener at et vedtak om avvikling av Helseplattformen vil være dramatisk og samlet sett til stor skade for pasienter, pårørende, helsepersonell, sykehus og kommuner.» Kanskje er det sånn at de folkene FrP lytter til, kun er de som er enig med dem selv? Jeg bare spør. Med det tar jeg opp Arbeiderpartiets forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat