Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Representanten Eilertsen sier at dette er «en skandale». Det er i og for seg ikke et veldig uvanlig ord å høre fra den kanten. Det samme ordet har vel FrP brukt knyttet til NordLink, denne kabelen til Tyskland. Hvorfor sammenligner jeg de to sakene? Jo, for i begge disse to sakene, som de nå mener er den største skandalen som har skjedd, og som påfører norske skattebetalere milliarder av kroner, satt FrP i regjering under begge inngåelsene av avtalene. Representanten Listhaug sier at dette var en varslet katastrofe. Jeg ser at hun har forlatt salen. Vel, hun satt som statsråd i Helsedepartementet fra 3. mai 2019. Påloggings- og tilgangsstyringen til plattformen ble levert av IBM, og avtalen ble inngått 3. juni. Hvis det er så åpenbart at det var en varslet katastrofe, hadde det kanskje vært en fordel om representanten Listhaug hadde varslet det før hun ble med i et departement som signerte den avtalen. Representanten Eilertsen sier videre at ingen har lyttet til brukerne eller pasientene. Jo, de var på høringen, og de har sågar levert to høringssvar. Jeg refererte litt fra det ene i stad, fra Helse Midt-Norges brukerutvalg. Brukerutvalget ved St. Olavs hospital skriver to ting – og de skriver flere: «Det er viktig for oss å presisere at journalsystemet ikke oppleves som å utfordre kvaliteten på helsetjenestene vi får på St. Olavs hospital.» Ett sitat til: «For oss pasienter er inngangen til systemet HelsaMi-appen. Potensialet for pasienter og pårørende i HelsaMi er langt fra tatt ut så langt, men vi ser allerede løsninger som forbedrer dialogen pasienter og pårørende kan ha med behandlere. Dette er særlig viktig for dem som bruker helsevesenet mye. Både deling av journalinnhold og meldingsutveksling er eksempler på nye muligheter.» Jeg påstår ikke at jeg har den hele og fulle sannhet, men å si at noen – som faktisk bruker dette hver eneste dag – tar feil på grunn av at de ikke er enig med det jeg mener, synes jeg er ganske spesielt. Man sier at man har hørt med enkelte fagfolk, og ja, det er helt sikkert enkelte fagfolk som er uenig, men dette er organisasjonene, og jeg vil minne om det som ble sagt på høringen. Der påpekte en representant fra Sør-Trøndelag legeforening at hennes hverdag på akutten på St. Olavs hospital var blitt betydelig enklere og betydelig bedre – og med en betydelig bedre pasientsikkerhet. Jeg vil også påpeke den skriftlige høringen fra Norsk Sykepleierforbund, NSF, som sier at problemet knyttet til Helseplattformen ikke kan løses ved å avvikle, men løses gjennom målrettet forbedring, og med en tydelig prioritering av kliniske behov. Vi kan være enige eller uenige, og det er vel som representanten Dalin sa, at man bruker de argumentene man trenger. Men vi må ikke framstille det som at det er farlig å være underlagt Helseplattformen, for det er det ikke, og vi kan heller ikke bare si at de pengene er tatt. Man kan bruke ord som «skandaler», men det er noe med at når man inngår en avtale, er det lurt å sjekke det i forkant. Da kan man ikke komme etterpå og si at storsamfunnet skal gjøre opp for en, når man åpenbart mener selv at en har gjort feil tidligere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat