Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det er jo interessant. Ja, vi er enig i at når det gjelder bil, var det enklere, for vi har hatt regjeringer tidligere, og Arbeiderpartiet har styrt i mange av disse årene, hvor avgiftene for bil har gått kraftig opp, noe som gjør at det var veldig enkelt å redusere avgiftene og dermed ha positive virkemidler for å gjøre noe. Når det gjelder tungbil, er situasjonen en helt annen. Det er mye mindre avgifter til staten, så insentivet for å bruke den måten og de gode tiltakene er litt mindre, med mindre man er villig til å bruke masse penger. Jeg har lyst til å spørre, for jeg utfordret statsråden på et eksempel på Toten, som er en kjempeutfordring: Er statsråden villig til å si at han er villig til å bla opp, at staten skal bidra med 20–30 mill. kr for at man skal kunne klare å få nettilgang til næringslivet, som altså blir pålagt elektrifisering gjennom krav om nullutslipp, spesielt fra offentlig sektor, fordi man forventer at det skal være nullutslipp? Det er over 60 000 registrerte lastebiler og vogntog i Norge, og nesten 60 000 av dem er fortsatt ikke-elektriske. Hvordan tenker statsråden at man skal klare å lykkes med det med så mange biler?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
