Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Bjørnar Laabak
Bjørnar Laabak
Fremskrittspartiet·Østfold

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Norgespris var i og for seg en del av valgkampen til Arbeiderpartiet, det er det jo ingen tvil om. Den var dårlig utredet med tanke på hvordan den treffer. For første kvartal i år står det nå en ny statistikk på regjeringens sider – 8,5 mrd. kr har man spart på norgespris, og det er spart 2,8 mrd. kr på dem som har strømstønad. Det finnes en hel rekke personer, som minstepensjonister, personer med ulike bistandsbehov m.m., som ikke er digitale. Hvem skal bistå dem? Man sier også på regjeringens sider at norgespris gir trygghet for folk flest. Når det gjelder Elhub eller det å ta kontakt med nettselskapet: Mange vet ikke hva forskjellen på nettselskap og strømselskap er, f.eks. Har ikke regjeringen noen følelse med hvilke sluttbrukere som ikke tar del i norgespris?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat