Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det virker ikke som man tar inn over seg at det finnes en rekke mennesker som ikke er digitale, og som ikke har et nettverk rundt seg som kan bistå med å bestille norgespris, slik man aktivt må gjøre. Jeg traff en minstepensjonist på 83 år her i januar, og det var ikke så veldig enkelt. Jeg skrev en kjapp fullmakt til nettselskapet hennes. Nei, den måtte sendes, og hun måtte igjen ha hjelp til å fylle ut det skjemaet som hun hadde fått tilsendt. Da er det problematisk. Jeg bisto også en ung dame som bor i en omsorgsbolig, med egen strømmåler – for det vet jo statsråden: at dersom man ikke har egen strømmåler, kan man ikke bestille norgespris. Ja, dette fungerer for dem som får hjelp og bistand, men her har man innført et system som ikke var som strømstøtteordningen – den gjaldt alle. Så innførte man norgespris, hvor det faktisk er sånn at man gjør flere avhengige av hjelp enn nødvendig.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
