Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Dette er interessant å høre. Jeg hører godt hva statsråden sier, men det er interessant å spørre: Hvem skal betale regningen, og hvordan skal man betale den regningen? En ny elektrisk lastebil er mye dyrere i innkjøp. Infrastrukturen koster masse penger, nettilknytning koster, og mange små og mellomstore transportører har ikke de store marginene til å kunne betale den regningen. Har statsråden regnet på hva det vil koste transportnæringen samlet, og kan han garantere at regningen ikke bare sendes videre til lastebileierne og sjåførene? Eller mener denne regjeringen at det er skattebetalerne som bare kan få denne regningen i fanget? Det er konsekvensen hvis man bare skal gjennomføre dette. Man må lage ordninger som gjør at det faktisk er mulig. Noen steder er det ikke engang teknisk mulig. Jeg var på Toten og møtte noen av transportørene der. Der vil f.eks. elektrifisering koste enormt mye penger – mange millioner for å klare å legge til rette for den infrastrukturen. Betyr det at statsråden mener at de bare må flytte bedriften sin til et helt annet sted fordi de skal oppfylle kravet om nullutslipp?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat