Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg oppfatter at regjeringen, ved statsråd Tung, er ambisiøs i synet på bruken av KI. I 2024 sa statsråd Tung at 80 pst. av offentlig sektor skulle bruke KI ved utgangen av 2025 – vi nærmer oss utgangen. Da var begrunnelsen at det kan spare både tid og penger og attpåtil sikre bedre tjenester. Nå har jo statsråden her gjentatte ganger sagt at det trengs et menneske. Kan vi stole på at det vil være tidsbesparende å innføre KI? Vi har jo helt klart erfaring som tilsier at vi ikke kan stole på KI. Jeg har selv vært med på å innføre ulike digitale løsninger i barnehagen, og jeg har sett innføringen av Helseplattformen i sykehussektoren i Trøndelag. Det vi så, var at det var en merbelastning på de ansatte. Vil økt bruk av KI føre til mer arbeid for de ansatte, for usikre beslutningsgrunnlag og avgjørelser tatt på feil grunnlag i en lang periode framover?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
