Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg merker meg at barne- og familieministeren snakker om hensynet til likestilling og hensynet til arbeidslivet, men jeg håper da virkelig at hensynet til familiene er det som veier tyngst for barne- og familieministeren. Jeg tenker at det i denne tiden er viktig at foreldre får muligheten til å vurdere hva som er best for sine egne barn. Noen barn er klare for å gå i barnehagen tidlig, og noen trenger mer tid hjemme. Det er nettopp denne valgfriheten Arbeiderpartiet i praksis snevrer inn ved kun å tilby billigere barnehage, men ingen løsninger for dem som velger annerledes. Det skaper et klasseskille mellom foreldre: de som har råd til å velge å være hjemme litt lenger med barna, og de som ikke har det. Hvorfor kan ikke Arbeiderpartiet heller prioritere å styrke barnetrygden kraftig, sånn at foreldre får legge løpet for sin familie selv – eller ta fødselstallsutvalget på alvor og tilby foreldre å jobbe redusert med kompensasjon? Jeg håper det blir noe som er mer enn bare noe spennende å se litt nærmere på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
