Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi er godt klar over at Norge er helt avhengig av transportnæringen, og vi er selvfølgelig opptatt av at disse skal fylle kritiske samfunnsfunksjoner. Vi er opptatt av at klimapolitikken skal gjennomføres til lavest mulig kostnad for samfunnet, og det gjelder selvfølgelig også for transportnæringen. Som jeg sa i mitt første innlegg: Det er f.eks. satt av 3,7 mrd. kr til døgnhvileplasser og ladeinfrastruktur i forbindelse med det. I tillegg til det tror jeg representanten også er kjent med at vi i Enova-sammenheng har et betydelig program som er rettet mot å bygge ut ladeinfrastruktur. I den ordningen er det mulig å få dekt en god del av merkostnadene ved å kjøpe nullutslippslastebiler og -vogntog. Det er likevel slik på dette området, som vi for så vidt også har akseptert sammen, Fremskrittspartiet har også vært enig i den kraftige stimulansen vi har brukt på personbiltrafikken, at vi må stimulere til omstilling av markedet. Her er selvfølgelig målet, som på det andre området, at vi skal komme over i et velfungerende marked hvor dette er det billigste alternativet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
