Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg tenker vi skal ta litt tak i denne forenklingen som statsråden snakker om. Det er korrekt at man rett før framleggelsen av revidert budsjett la fram at man skulle oppheve alle særkrav til sykehjem, og at regjeringen med det håpet å få fart i byggingen av nye sykehjemsplasser – samtidig som regjeringen kutter i tilskuddsordningen som de håper at flere kommuner skal benytte seg av. Ifølge oppslagene som vi kunne lese den dagen, var målet at man skulle sette kommunene i stand til å bygge mer, raskere og mer tilpasset lokale forhold. Blant annet uttalte statsråden til TV 2: «Det vi nå gjør er en kraftig forenkling av regelverket, som både kommunene, KS og andre aktører har etterlyst.» Samtidig sier regjeringen at byggeforskriftene fortsatt skal følges, at det fortsatt skal være krav til universell utforming, og at Arbeidstilsynets krav fortsatt skal gjelde. Da lurer jeg på: Kan statsråden redegjøre nærmere for hva den reelle forenklingen faktisk består i, eller var det bare en bløff for å late som om man tar grep om eldreomsorgen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
