Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi har lest forslaget, og så vidt vi kan se per nå, ser vi ikke noen reelle lettelser som vil få fart på dette. Statsråden er i sitt svar inne på tilskuddsordningen, som regjeringen har foreslått å kutte i. Jeg hadde trodd at når man la fram et revidert forslag til budsjett, ville man ta nye, kraftfulle grep for å styrke og forbedre eldreomsorgen. Til tross for at alle nå kan se rundt omkring i norske kommuner at vi får stadig flere eldre som skal ha grunnleggende pleie- og omsorgstjenester, leverer ikke regjeringen på det. Ifølge en reportasje fra NRK sier Håvard Moe, som har jobbet som rådgiver for KS, følgende: «Jeg er dypt bekymret. Jeg ser ikke en kommunesektor som er forberedt på hva som nå skjer.» Det kan jeg skrive under på, jeg som selv har vært kommunepolitiker inntil nylig. Da er det paradoksalt at det eneste grepet regjeringen faktisk foretar seg i revidert nasjonalbudsjett, er å kutte i tilskuddsordningen til kommunene for å bygge flere sykehjemsplasser og omsorgsboliger. Mener statsråden virkelig at færre nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger er rett medisin, med tanke på det økende behovet som vi allerede ser i dag?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
