Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg er veldig glad for det siste statsråden sier, at de eldre ikke bare skal ha et sted å bo, men at det skal være et bra sted å leve. I en reportasje på nrk.no beskrives en eldreomsorg der ansatte må utelate grunnleggende omsorg. Pasienter får heller ikke dekket helt basale behov som aktivitet og sosial kontakt og i noen tilfeller også det å komme seg ut i frisk luft. I reportasjen sier en som jobber i eldreomsorgen, følgende: «Vi kan bare ta det enkle som å komme seg ut i frisk luft hver dag. Pasientene kommer seg ikke ut, kanskje ikke på hele uka, kanskje ikke på hele måneden. Dermed brytes menneskerettighetene hver eneste dag.» En sånn beskrivelse får det til å høres ut som at kriminelle i fengsel behandles bedre enn våre eldre og syke. Hva tenker statsråden om situasjonen i eldreomsorgen når dette er beskrivelsen som pleierne gir, og hvordan vil regjeringen sikre at våre eldre får dekket grunnleggende behov?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
