Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Dette er Stortingets spørretime, ikke regjeringens spørretime, så jeg forbeholder meg retten til å stille spørsmålene og forventer at statsråden svarer på spørsmålene jeg stiller. Jeg vil fortsette litt på viktigheten av trygghet i eldreomsorgen. Eldre og syke er avhengige av god kommunikasjon for å få trygg og forsvarlig behandling og omsorg. Samtidig får Fremskrittspartiet flere henvendelser fra pårørende der det rapporteres om situasjoner der pasienten verken forstår personalet eller selv blir forstått av personalet. Vi får også tilbakemeldinger om at det flere steder er store språkutfordringer i personalgruppen. Dette går på tryggheten løs for våre eldre og syke. Det reiser også spørsmål ved om dagens språkkrav er tilstrekkelige, og om det er for enkelt å komme seg rundt disse kravene. Hva vil statsråden gjøre for å sikre at eldre og syke i norsk helse- og omsorgstjeneste blir møtt av et norsktalende personale, sånn at grunnleggende behov for kommunikasjon, trygghet og verdighet blir ivaretatt?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
