Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Mitt spørsmål går til helseministeren. Jeg la merke til at familieministeren i stor grad snakket om forskningsministeren og veldig lite om det som skjer på helsefeltet. Da jeg tok opp den rystende Kripos-rapporten med helseministeren i Stortinget nylig, fikk jeg et oppsiktsvekkende defensivt svar. Statsråden mente at dagens tiltak var dekkende. Han advarte mot å varsle uten grunn, og han understrekte at det alltid må være en balanse i regelverket av hensyn til konsekvensen for foreldrene. Jeg er svært bekymret for de signalene helseministeren ga. Kripos-rapporten viser at over 60 pst. av barna som utsettes for den groveste volden, er under ett år gamle. Helsepersonellet vegrer seg allerede for å varsle, for de er redde for å trå feil. De trenger ikke en minister som ber dem om å holde igjen, de trenger en minister som ber dem om å handle. Barnas sikkerhet må alltid komme først. Spørsmålet er: Vil helseministeren nå rette opp det farlige inntrykket han skapte sist, og gi landets helsepersonell den politiske ryggdekningen de trenger for å varsle politiet umiddelbart ved mistanke om vold?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
