Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg registrerer at statsråden fortsatt snakker om å balansere ulike behov. For helsepersonell som står i vanskelige vurderingssituasjoner, er ikke det et tydelig signal. Kripos viser i sin rapport at det er mange saker der de mistenker alvorlig vold, der en rett og slett verken varsler barnevernet eller politiet. Jeg la merke til at barneministeren snakket om at en vil vurdere en varslingsplikt, og at statsråden nå sier at regelverket er tilstrekkelig. En har ventet i over et år på at en skal utrede og se på denne varslingsplikten. Det er på høy tid at den kommer, for den er helt nødvendig for å fjerne den usikkerheten helsepersonell nå føler på. Spørsmålet er: Vil helseministeren være tydelig i dag, i motsetning til i forrige runde her i Stortinget, på at det ikke skal være noen som helst tvil om at barnets beste skal komme først, og at helsepersonellet alltid skal varsle ved mistanke om alvorlig vold? Til sist: Vil han også ta initiativ til å få i gang arbeidet med varslingsplikten.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
