Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det er tydelig av den Kripos-rapporten at helsepersonell i dag ikke varsler. De vegrer seg, og de sier at de i noen tilfeller tror at barnevernet gjør det, at det er andre som gjør denne jobben. De som lider av denne unnlatelsen, er jo de små barna, som ikke har et språk til å forklare de tingene de blir utsatt for. Jeg blir ikke beroliget når statsråden gjentar at regelverket er bra nok i dag. Familieministeren sier at en vil vurdere en varslingsplikt, men det er en kjensgjerning at helsepersonell i dag i for liten grad varsler om dette, og de har heller ikke den ryggdekningen de trenger for å få til dette. Hvis statsråden ikke vil gi helsepersonell den klare ryggdekningen her i Stortinget i dag, som jeg ber om, hva vil da statsråden gjøre med det problemet at det er altfor mange som ikke melder om alvorlig vold mot små barn?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
