Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg er veldig glad for at statsråden deler den bekymringen, som også jeg har, for det er veldig tydelig at disse barna ikke får hjelp raskt nok. Kripos-rapporten viser jo f.eks. at saker der politiet vet at ungene har blitt utsatt for vold, blir henlagt, men siden de ikke kommer tidlig inn for å etterforske, klarer de ikke å si hvem det er som har utsatt barna for vold. Blant sakene hvor det har tatt mer enn 24 timer å varsle politiet, ser man også eksempler på små barn som har dødd, hvor man heller ikke klarer å si hvem som har stått bak denne skaden. Jeg stilte spørsmålet egentlig litt konkret om det som handler om varslingsrutiner, og statsråden var litt inne på det. Ofte kommer den varslingen fra f.eks. helsetjenesten, og det går til barnevernet, ikke til politiet. Det må jo også være krevende for barnevernet å være en sånn mellomstasjon, hvis man kan kalle det det, for varslinger om veldig alvorlige saker, som egentlig burde ha gått direkte til politiet. Hva vil statsråden gjøre for at barnevernet også bidrar til at det varsles direkte til politiet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
