Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg er enig i at det ikke er ett enkelt tiltak, men jeg må si at jeg egentlig ikke opplever at statsråden tar tak i det som var grunnlaget for selve spørsmålet. Det handler om at det er altfor mange eksempler på at varslingen ikke skjer, eller at varslingen går altfor sent, og noen ganger bruker også barnevernet altfor lang tid fra de mottar en mistanke om alvorlig vold mot barn, til det i det hele tatt varsles til politiet, og man kommer videre. Det viser seg også at det er flere saker med alvorlig vold mot barn som blir henlagt fordi man ikke er kjapt nok på. Man kan gjerne snakke her om at man skal koordinere mellom ulike etater, men kjernen her er at de aktørene som skal si fra til politiet tidlig, ikke gjør det i stor nok grad. Vi har ikke råd til at disse barna skal vente en hel uke. Spørsmålet mitt er egentlig om statsråden kan være tydelig på ikke bare hva man skal gjøre for å forebygge vold, men hvordan man skal sørge for at varsling faktisk skjer.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
