Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Arbeidsfolk bør ikke trenge å være redde for å miste lønna under sykdom. Nå ser vi dessverre at regjeringen skaper utrygghet blant folk. Tidligere i år kom regjeringen med en rekke forslag om å endre sykelønnsordningen. Regjeringen sier at målet er å få ned sykefraværet. Det er fint. Vi må alltid ønske at folk er friske, men Norge har i praksis hatt den samme sykelønnsordningen siden 1978. At sykefraværet i perioder går opp og ned kan ikke forklares med en ordning som snart fyller 50 år. Arbeiderpartiet burde vite bedre. Det er likevel sykelønnsordningen regjeringen vil stramme inn i et forsøk på å få ned fraværet. Et av forslagene er at sykmeldte skal kunne bli pålagt helt andre oppgaver enn det som egentlig står i arbeidskontrakten, og at de kan miste sykepengene dersom de ikke er villige til det. Det innebærer at Arbeiderpartiet flytter makt fra arbeidsfolk til sjefen deres. Som LO påpeker, innebærer det at de ansatte får nye plikter, mens arbeidsgiver slipper unna. Hovedsammenslutningen, som representerer en million arbeidsfolk, mener at forslaget svekker en av de viktigste beskyttelsesmekanismene i arbeidslivet, nemlig stillingsvernet, og at det utvider arbeidsgivers styringsrett. Legeforeningen er bekymret for situasjoner hvor sykefraværet skyldes fastslåtte arbeidskonflikter. Selv om det ikke nødvendigvis er hensikten, kan regelendringen gjøre det mulig for arbeidsgivere å true ansatte med at de kan miste sykepengene dersom de ikke gjennomfører oppgavene sjefen har pålagt dem. Det kan jo hende at det er bedre å satse på at folk faktisk er friskere, enn å gi sjefen mer makt. Deler helseministeren LOs bekymring for at sjefen får mer makt på bekostning av arbeidsfolk med forslaget regjeringen har lagt fram?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
