Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Tannhelsereformen kan også godt finansieres med å skatte de rike enda mer. Det er en bedre måte å hente pengene på. Helseministerens ambisjoner om å få ned sykefraværet, og at sykefraværet skal være gradert, endrer egentlig ikke årsakene til at folk blir syke. For eksempel: I 2022 oppga nesten en tredjedel av alle som hadde sammenhengende sykefravær på mer enn 14 dager, at det skyldtes helseproblemer som helt eller delvis var forårsaket av jobben. Det er nesten 200 000 mennesker – litt under det. Disse menneskene vil ikke få bedre arbeidshelse av at leger presses til å skrive ut flere graderte sykmeldinger, eller at arbeidsgiver får mulighet til å pålegge sykmeldte andre oppgaver. Er helseministeren enig i at det ikke først og fremst er sykelønnsordningen, men forholdene som faktisk gjør folk syke, som må endres hvis vi skal få ned sykefraværet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
