Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Det kan jo hende at en måte å gjøre det på er å bedre arbeidsvilkårene som gjør at folk faktisk blir syke av jobben sin. Det er det mye av i helse- og omsorgssektoren. Når det kommer til kravene til legene, er jo følg-eller-forklar-prinsippet et av tiltakene helseministeren nevner. Det innebærer egentlig at legene må dokumentere vurderingen sin hver gang de skriver ut en 100 pst. sykmelding, om jeg forstår det riktig. Helseministeren har selv vist til at det i omtrent 60 pst. av tilfellene er 100 pst. sykmelding i dag. De resterende er graderte. Å innføre dette vil derfor medføre ekstraarbeid for legene i alle disse tilfellene. Helseministeren har tidligere advart mot økt ressursbruk i helsevesenet, og i programmet til Arbeiderpartiet står det at de vil gå til kamp mot unødvendig byråkrati og detaljstyring. Mange leger står allerede i en presset situasjon. Er det ikke bedre at de bruker tiden sin på faktisk å gjøre folk friskere, enn at de pålegges mer dokumentasjonskrav, byråkrati og detaljstyring?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Seher Aydar (Rødt) — Replikk · 27. mai 2026 — OverStortinget