Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg tror bevisst at det ikke er mer byråkrati, men mer helsehjelp som faktisk gjør at folk blir friskere, og kanskje kan gjøre at flere jobber. Jeg la merke til det helseministeren nevnte om kostnader. Det er også noe som står i en video på facebooksidene til Arbeiderpartiet, skrevet med store bokstaver: Visste du at sykefraværet koster Norge 67 mrd. kr over statsbudsjettet. Dette er penger som går tapt eller forsvinner ned i et sluk. Det er grunnleggende sikkerhet for arbeidsfolk. Det sikrer at de har mat på bordet og tak over hodet for seg selv og familien deres, også om de blir syke. Sykelønnsordningen er finansiert av de samme folkene som bruker den, gjennom skatter og avgifter. Det er en forsikringsordning som vi kaller velferdsstaten. Ifølge Arbeiderpartiets kalkulator kunne vi sikkert spart milliarder på å kutte i sykelønnen eller gjøre det vanskeligere for arbeidsfolk og tvinge dem til stillinger som de ikke har lyst til. En ting er når de sier ja, en annen ting er når de sier nei. Mener helseministeren og Arbeiderpartiet virkelig at Norge blir et fattigere samfunn med sykelønnen, eller tror de at vi blir rikere av at vi faktisk sørger for å styrke helsetjenestene sånn at folk får den hjelpen de trenger?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
