Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Reiseavstandene er allerede ganske lange i Nordland, og det jeg får lyst til å rope ut til helseministeren her, er at også nordlendinger trenger gode fødselstjenester som ikke er så langt unna dem. Sommeren er høysesong for fødsler. Vi stenger ikke akuttmottak om sommeren, men til tross for at fødsler også er akutte hendelser, blir altså fødetilbud sommerstengt. I tillegg er avdelingene som er åpne, ofte ganske tynt bemannet. NRK har skrevet at de som føder om sommeren, opplever at informasjon om egen helse og barnet i barseltiden er dårligere om sommeren enn ellers i året. VG har publisert en sak som viser at de fleste avvik ved norske fødeavdelinger skyldes mangel på ressurser, høyere arbeidsbelastning, travle vakter og for mange oppgaver på en gang. Det går heldigvis bra med de fleste. Norge er fortsatt på verdenstoppen når det gjelder fødselsomsorg, men varsellampene blinker, og de har blinket lenge. Jordmødre og gravide drar i snora, og de venter på at helseministeren skal komme inn på rommet og faktisk hjelpe. Og da er spørsmålet: Kommer hjelpen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
