Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg må være enig i at helseministeren ikke kan hjelpe med selve fødselen, men å sørge for at rammene for at jordmødrene kan gjøre jobben sin, blir bedre, det kan helseministeren faktisk gjøre noe med. Den krisen vi ser i fødselsomsorgen, har ikke oppstått i et vakuum. Den er jo et resultat av man leker butikk i sykehusene. Det er det de fødende og jordmødrene som betaler prisen for. Dyktige fagfolk sørger for at mange har en god og trygg opplevelse når de føder. De er noen helter, og det er ikke noen tvil om det. Men mange jordmødre vurderer eller har vurdert å slutte på grunn av høyt arbeidspress og dårlig samvittighet. Det er stort press på fødeavdelinger i sommer. Det er paradoksalt at de svekkes samtidig som det er stort press. Er helseministeren enig i at fødselsomsorg faktisk er akuttmedisin, ikke et tilbud vi kan velge bort, selv om det ikke lønner seg økonomisk på kort sikt? Og er det ikke sånn at når vi vet at det er utfordringer med bemanningen, og at det betyr dårligere tilbud hver eneste sommer, at man da må gjøre noe før neste sommer?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
