Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi snakker mye om å ta ned ventetider for våre eldre i helsetjenestene. Det vi snakker mindre om, er de fleste pasienters inngangsport til helsetjenestene, nemlig fastlegene. Kommuner landet over rekrutterer fastleger som aldri før, men fortsatt står over hundre tusen uten fastlege. Sist uke kastet statsråden en brannfakkel inn i fastlegeordningen, med store endringer i basistilskudd og utjamningstilskudd. For noen fastleger er dette snakk om inntektsbortfall på flere hundretusen kroner årlig. Endringen skjer uten noen dialog med Legeforeningen og skal tre i kraft allerede 1. juli. Legeforeningen er sterkt bekymret for at sånne ustabile rammevilkår kan destabilisere fastlegeordningen og svekke rekrutteringen. Resultatet vi er bekymret for, er at enda flere pasienter blir stående uten fastlege. Deler statsråden den bekymringen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
