Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Når statsråden snakker om fastlegekrisen, virker det som om man tror at det allerede er løst. Det har vært et samlet storting som har presset regjeringen fra skanse til skanse til å ta tak i denne problemstillingen. Det var det under Kjerkol, og det har vært det også under Vestre. Det virker ikke som at statsråden tar innover seg bekymringen Legeforeningen har. Når man får de reaksjoner man får, når fastlegene plutselig over natten kan miste flere hundretusen kroner fordi man skal gjøre – som statsråden sier – noen justeringer, er det klart det er mange som reagerer på det. Det skaper en usikkerhet knyttet til om man klarer å få rekruttert nok fastleger. Jeg hørte ikke at statsråden svarte på den utfordringen. Vil statsråden gå i dialog med Legeforeningen og se om det kan være bedre løsninger for dette, heller enn at vi ender opp med å miste flere fastleger og i hvert fall ikke klarer å rekruttere flere, når rammevilkårene blir så ustabile?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat