Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 27. mai 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakMøte onsdag den 27. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Det framstår som rimelig åpenbart at det ikke er forsvarlig å ta ned kapasiteten når behovet går opp. Det håper jeg vi i hvert fall kan ha en enighet om. Dette stammer jo fra budsjettene som sykehusene får. Helse vest og Helse Bergen har ikke økonomi til å gjøre nødvendig utbygging. Staten har sørget for at sykehusene har blitt gjeldsslaver til staten, så de har ikke råd til å bygge ut nok. Samtidig som de må være med og betale økte renter og avdrag på tidligere investeringer, er de nødt til å ta ned kapasiteten over hele linjen. Nå ser vi at det rammer dem som er så alvorlig syke. Vil statsråden i revidert statsbudsjett se om det ikke kan være mulighet for å øke det, så man unngår denne typen konsekvenser?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat